תיאום הדרכה פרטית
0544-234407
arie@vegankarma.co.il

WhatsApp chat
טיפים טריקים 2018-06-16T07:00:55+00:00

טיפים וטריקים

למזלנו, גם במסגרת המעבר לטבעונות וגם כטבעוני יש דברים שהם לעיתים מועילים ופשוטים לביצוע:

עדשים מונבטות לצמצום החשק לצרוך בשר

יתכן התופעה הנפוצה שמלווה את המעבר לטבעונות היא החשק העז לצרוך מוצרי בשר או דג שאנחנו רגילים אליהם. הסיבה היא בדרך כלל לא הצורך בחלבון, אלא ההרגל שלנו לקבל מינרלים ממוצרי בשר, ואכן במעבר לטבעונות, כל עוד שאנחנו לא אוכלים נכון, עלול לרדת כמות המינרלים שאנחנו קולטים והגוף שלנו מרגיש את זה.

אבל, למזלנו, בתוך קטניות יש הרבה מינרלים, ואם ננביט אותם, הם יהפכו לקליטים מאוד עבורנו (בגלל שויטמין C מתווסף בתהליך ההנבטה). לכן 5 דקות השקעה מצטברת ייתנו נבטים לשבועיים ויותר ועם זה שפע של מינרלים וויטמינים, וגם חלבונים, בעצם כל מה שטבעוני צריך, מלבד B12. בנוסף, תרגישו יותר אנרגטיים ויהיה לכם יותר סיבולת עבור פעילות אירובית, כי תהליך ההנבטה גורם לפירוק חלקי של הפחמימות בתוך הקטניה, שהופכים לדלק זמין יותר ולאורך זמן עבור הגוף שלנו.

טופו חתוך כתוספת כדי להוריד את החשק למוצרי חלב

בעיה נוספת נפוצה במעבר לטבעונות הוא ההרגל שלנו לקבל שומן ממוצרי חלב (וניתן לקרוא כאן על אחוזי השומן המוסתרים במוצרי חלב), ולכן קשה לנו להפסיק איתם כי גם תחליפים צמחיים אם קיימים בדרך כלל פחות טעימים לנו, כי הם פחות שומניים, וזה מה שהחך האנושי אוהב.

אבל, למזלנו יש טופו, והוא די שומני, וניתן לחתוך טופו קשה (שיש אותו גם באריזות חסכון של קילו) לקוביות קטניות, ולהוסיף אותו לכל דבר, אם זה סלט, מרק, תבשיל או ארוחת בוקר. הניטרליות של הטופו לא ישפיע יותר מדי על הטעם של המנה או הסלט, אבל כן ייתן שומניות, שהיא גם בריאה (יחסית) כי מדובר על שומן בלתי רווי.

ואתם תראו, אחרי אכילה של מנה או סלט עם תוספת טופו, החשק שלכם ליוגורט או גבינה תרד, ולבסוף כבר לא תצטרכו לאכול אותם.

וניתן להשרות טופו גם במים מלוחים, ואז יהפוך לטופו בולגרי טעים וגם יחזיק יותר זמן במקרר.

שייקים ירוקים במקום שתייה מוגזת

כפי שניתן בין היתר לקראו פה, לשייקים ירוקים יש כמה יתרונות, ואחד מהם היא צמצום בצריכת הסוכר שלנו, כפי שרבים מדווחים עליו, כנראה גם בגלל הסיבים וגם בגלל סוכר הפירות שבתוך השייקים, שגורם לירידה משמעותית ברצון שלנו לצרוך מזונות מתוקים.

ובמיוחד עבור מי שמרבה לבצע כושר גופני, שייקים ירוקים יתנו לו את מה שצריך, וזה במיוחד נכון עבור ספורטאים, כפי שגם הספר “דיאטת 80/10/10” מציין בפירוט רב.

כדורי קפאין במקום קפה עם חלב

בעיה נוספת קיים עבור אלה (כמוני) שיש להם תלות גדולה בקפאין, ומעדיפים קפה עם חלב. אז אכן תחליפי חלב איכותיים הם יקרים וגם לא מגיעים לשומניות של חלב בקר, או מוצרי חלב מיוחדים לקפה.

אז מסתבר שכבר לא מעט שנים קיים אלטרנטיבה בדמות של כדורי קפאין, שבדרך כלל גם יותר יעילים מקפה, ובכל אופן מכילים כמות אחידה של קפאין, וכך ניתן גם יותר קל לעקוב אחרי הכמות הנצרכת. מקור מצוין לקנייה הוא אתר iherb, משלוחים חינם לארץ מעל סכום מסוים ומשלוחים מהירים תוך ימים תמורת דמי משלוח נמוכים.

כן מודגש, שקפאין הוא לטווח ארוך לא בריא, כי גורם לחומציות בגוף ועם זה לאיבוד מוגבר של מינרלים.

כדורי פרוביג’יל במקום קפה עם חלב

בינואר 2018, אחרי העברת מחסני הטבעונות אל מוטי, יכולתי לבסוף להתפנות לנסות לחזור לעבודת תכנות בהיי-טק, שממנה יצאתי לפסק זמן של 13 שנה, והתבקש לקחת כעבודה זמנית את מה שראיתי לאורך שנים כעבודה טובה ושקטה, וזה להיות שומר לובי בלילות, כי על פניהם חלפתי בדרך ללא מעט מלקוחות בודהה בורגרס ומחסני הטבעונות לאורך השנים. אז אכן זאת עבודה מצויינת, אמנם משולמת רק עם שכר מינימום, אבל מאפשרת לימוד ועבודה מול מחשב. לצורך ריכוז המשכתי לשתות קפה, אמנם כבר לא את הכמויות המופרזות של פעם, שאז לא רק נועדו להעניק ריכוז אלא גם להרגיע, ועדיין כנראה בגלל כמויות הקפאין ששתיתי לאורך השנים, נשאר צורך בכמות גדולה של קפאין, כמובן במיוחד בלילות, וזה היה לי חבל, כי כמובן לטווח ארוך יש לקפאין – כמו לסוכר – השפעות שליליות (ולמען הספק, קפה חד משמעי לא בריא כי בין היתר גורם לחומציות יתר בתוך הגוף ועם זה להפרשה מואצת של מינרלים).

ומסתבר שיש אלטרנטיבה, ואני לא בטוח האם כל רופא יסכים, אבל לי אישי כדורי פרוביג’יל לגמרי עזרו ועוזרים, כי בדומה לקפאין הם נותנים תחושת עירנות ובעיקר מוחקים את העייפות למשך כמה שעות ומשמעותי צמצמו לי את צריכת הקפאין. כן חייבים להזהיר שעלולים להיות תופעות ליווי מתונות, ובעיקר ההשפעה של הכדור יכול להמשיך מעבר למשמרת של 8 שעות ועלול לגרום לירידה באיכות השינה, אבל פרט שגם לזה יש פתרון זמין בשם הורמון השינה מלטונין, לא נמצאים יותר מדי עדויות שליליות על מודפיניל (החומר הפעיל בתוך פרוביג’יל), כאשר התרופה בשימוש די נרחב כבר מעל 30 שנה. ברוב הארצות התרופה חייבת מרשם, וכך גם בארץ, אבל גם רופא משפחה יוכל לרשום לכם (כל עוד שיש סיבה כמו עבודה במשמרות לילה או בעיה רפואית), ואם אתם רוצים לחסוך אז ניתן להזמין את התרופה גם מהודו, ובינתיים מנסיון אישי אני יכול לדווח שהיא עוברת גם בדיקות המכס. (ואותו דבר גם נכון לארה”ב, שאמנם ייבוא של תרופות מנוגד לחוק, אבל בפועל הרשויות מאפשרים ייבוא אישי של תרופות לא מסוכנות.) כן יש עניין עם איכותם של תרופות הודיות, אבל בתחום הספציפי של מודפילין וסוגיו שתי החברות שמייצרות אותם כנראה שמים חומר פעיל במינון הנכון, כי לא מצאתי עדויות מנוגדות, וגם אני לא הרגשתי הבדל באיכות. המחיר כן שליש עד רבע (אם משלמים דרך מטבע וירטואלית), והתרופה נשלחת דרך EMS, כלומר עם מעקב, ומגיע אם שליח אל ביתכם (אחרי תשלום עמלה של כ-30 ש”ח למכס עבור הבדיקה).

כפי שתוכלו לקרוא בלא מעט מאמרים ופורומים, ובשונה לתרופות כמו אדרל או רטלין שפועלים באופן שונה ועלולים לגרום להתמכרות ולתופעות ליווי שליליות מאוד, פרוביג’יל די מתון, וגם ברוב המקרים לא ישפיע מעבר למשמרת וחצי, גם במינון גבוה, ובנוסף מאבדת מיעילותה אם היא נלקחת באופן קבוע, ללא פסק זמן של יומיים או שלושה בשבוע. חלק מהמשתמשים מדווחים על יכולות ריכוז גבוה יותר, ואחרים התרשמו מעלייה ביכולת הגופנית שלהם, אבל אצל רובם וגם אצלי האיכות של התרופה היא במחיקת העייפות לכמה שעות וללא קפאין.

מים עם לימון טרי לשיפור בריאותנו

מובן שיש פירות, ירקות וצמחים שהם מועילים לבריאותנו, כמו ג’ינג’ר, נענע, כורכום, והרבה נוספים. אבל יש עניין אחד בסיסי, שניתן לעשות בקלות, וזה להוסיף קצת לימון למים שאנחנו שותים. כנראה, על פי מחקרים מצומצמים וכמובן גם עדויות של אנשים, זה גם גורם לגוף להיות יותר בסיסי, גם עוזר לשתות (בריא) יותר, ועם זה כנראה תומך בהפחתת המשקל, מוסיף ויטמין C, ועם זה כנראה עוזר גם למראה העור שלנו, עוזר לנו בעיקול וגם מונע אבנים בכליות.

המינון הוא גמיש, מה שטעים לכם. המלצה היא מסביב חצי לימון קטן סחוט לתוך כוס מים.

ומי שרוצה להכין מיץ לימון מראש יוכל למלא מיץ סחוט לתוך תבניות עבור קוביות קרח.

מיצי ירקות ועשב חיטה להורדת במשקל

מובן שירקות בריאים, ולאכול אותם בצורתם הטבעית, כלומר לא מבושל, הוא בריא ולכן לאכול כמה שיותר סלטים, זה בטוח עצה טובה.

אבל עבור כל אלה שהם רוצים לרדת במשקל ומהר, או שהם קצרים בזמן ולא מספיקים להכין את מה שהם רוצים להכין, אז לגמרי ניתן גם לסחוט ירקות, גם קומבינציות (למשל של גזר ותפוח), וכמובן ניתן גם להכניס את המיץ הסחוט לבלנדר, ולהוסיף עוד דברים כמו נבטים, פשתן, וגם ירקות שפחות מועיל לסחוט אותם, ואז יהיה לכם שייק (ירוק) לא מתוק. אן ויגמור שייסדה את תנועת ה-Raw Food, קראה לזה מרק אנרגיה, ואצלנו זה מוכר גם כצום מיצים.

והודות לאן ויגמור אנחנו גם מכירים עשב חיטה, ובדף של עשב החיטה ניתן לקרוא על יתרונותיו, ובהחלט ניתן לגדל אותו בלי הרבה עבודה בבית. חוץ מסגולותיו הבריאותיות ועלייה באנרגיה שמתלווה לשתייה, כמעט כולם מגיעים לחיטוב הגוף וירידה במשקל, בעיקר כי העשב מוריד תאבון, אולי גם כי הוא לא פשוט לעיקול, כלומר מרגישים ששותים משהו חזק.

נא לשים לב שעשב חיטה טרי מתעקל יותר בקלות כאשר משאירים אותו לכמה שניות בתוך חלל הפה (אם רוצים גם ליותר זמן).

הנבטה של זרעים נוספים

הנבטה של קטניות המתוארת למעלה נותנת הרבה, ואם תרצו להוסיף לזה, אז ניתן גם להנביט חיטה, אלפלפא, ברוקולי, קייל וזרעים נוספים די בקלות ובמעט מאוד השקעה כספית, וכך יהיה לכם “גינה” משלכם. כן כדאי להצטייד בכל הנבטה מתאים, שגם ניתן להזמין מחו”ל. את הזרעים ניתן לקנות בארץ בין היתר אצל פשוט לי, וגם אצל הנבטים של אודי, שגם מבצעים משלוחים מדי שבוע ללא עלות נוספת.

האתר המקיף בעולם עבור כל סוגי הנבטים הוא sproutpeople.org, וקופסאות ועזרי הנבטה ניתן להזמין גם דרך aliexpress.com.

שינוי באורח החיים

בלי ספק מכל הרשימה העניין היותר קשה לביצוע.

אבל כן, במקרה של מחלה כמו סרטן, לגמרי מומלץ כל עוד שזה ניתן לביצוע, לעשות פסק זמן, ועדיף במסגרת רגועה ללא לחצים. לצערי אני אישי יודע כמה זה קשה להוריד הרגלים, ועוד בזמן שהפעלתי את בודהה בורגרס שתיתי משמעותי יותר מדי קפה, רק עם כל הבעיות שהיו, הקפה היה הדבר היחד שהרגיע אותי ונתן לי לתפקד. לקח שנים ושינוי משמעותי במסגרת העבודה, שיכולתי בעצמי לבצע שינוי הרגל מתבקשים, ולכן במידה ויש לכם אפשרות לבצע פסק זמן של כמה חודשים, בדרך כלל כולל שינוי שסביבת העבודה המלחיצה, אז זה כבר יעזור הרבה ויקל הרבה על שינויים נוספים.

ניתן לראות רשימה של עצות תזונתיות בכתבה במגזין Shape (אבל לא חייבים יועץ תזונתי, כפי שהכתבה ממליצה).

מדריך נוסף מאתר Vegan Health.

אימוץ בעל חיים

אכן, מנסיון אישי אני יכול להגיד שזה עושה הבדל גדול. כמישהו שגדל ללא בעלי חיים, האימוץ של מונה (הכלבה הראשונה שלי פה) שינה הרבה, כי הבנתי (גם עוד לפני כן דרך כלבה של שכנים) שהם מאוד דומים לנו כולל רגשות, ועם זה התחיל תהליך של חשיבה.

בנוסף, בגדול, בעלי חיים יכולים להיות כמובן חברים טובים שלנו, ואולי נחסך כך מערכת יחסים אנושית עם כל המורכבות שלה. (אצלי, אחרי פרידה מגרושתי (באשמתי, ואני עדיין מתחרט מאוד על זה), החתולים שאימצו אותי די אהבו לישון איתי, וזה כמובן עזר. כן תתעוררה בעיה מתי שהחתול לבסוף נפתר, ודור חדש של חתולים אחרים פחות מתחברים לרעיון של לישון ביחד.)

וכמובן אימוץ של כלב מצריך יציאה לטיולים תכופים, ועם זה יגדל הסיכוי שתתחילו להתיידד עם חתולי רחוב, וגם זה נותן לבסוף פרספקטיבה, כי מלבד הסיכון שחתול הרחוב יידרס בולטים התוצאות של תזונה לקויה, וחתול שניזון לאורך שנים ממזון לחתולי רחוב נחות, סיכוייו להתבגר לא גבוהים, וכך גם נבין את הצורך בעיקור וגם במתן תזונה ראויה, ובעיקר מבינים שהחיים קצובים ואם רצינו לשנות משהו או מישהו או את עצמנו, אז עדיף היום מאשר מחר.

עמוד הבא: מיטב מתכוני בודהה בורגרס

תגובות ושאלות