דעות מול עובדות

עדיין זה קורה כל יום, גם בקופות ובתי החולים, גם בעיתונים, וגם בטלויזיה: רופאים ודיאטנים קליניים, כמובן פרסומות וכתבות נושא ממומנות, שעדיין טוענים שמוצרים מן החיי הם מועילים לבריאותינו, וזה למרות שכבר המון שנים כל המחקרים מראים אחרת. והשאלה תמיד נשאלת, האם יתכן שרוב הממסד הרפואי מפספס תחום מהותי כמו התזונה, או שהם לא רוצים לקבל עובדות שמנוגדות למה שהם מתישהו למדו.

וזה לגמרי חמור ביותר ובלתי נסלח, כי נשפכים תקציבי עתק לתוך מערכת הבריאות, וכמובן כספים אלה הם גם הכסף שלנו וגם חסרים במקומות אחרים, למרות סכומים אלה המערכת רק יודעת לנתח, להקרין, לתת טיפולים ועדיין לרוב לא מסבירים לחולים שאין ברירה מאשר להפוך לטבעוני (ועדיף טבעונאי), וזה עם השנים ההבדל בין חיים למוות.

ולגמרי שמח שלאט לאט דברים משתנים, ויותר ויותר אנשים שלומדים את הנושא מבינים שיש ב-50 השנים האחרונות אכן מחקרים שהם חד משמעים, והוכיחו קשר בין תזונה לבין מחלה.

ניתן המון לכתוב על הנושא, שהוא בעצם מתאר פגם בגנום האנושי, כלומר אנחנו די אינטליגנטיים, אבל לא מספיק, ואם אחרים עשו משהו גם בעבר ועושים זאת גם בהווה, אז אנחנו מקבלים זאת כמובן מאליו.

בהתאם עוד בשנת 2006, כאשר הסניף הראשון של בודהה בורגרס התחיל לעבוד (אז עוד במקום קטן בדיזנגוף 75), לא רק שכמעט אף אחד לא האמין ברעיון, אלא כל אחד שלמד משהו קשור לתזונה טען שטבעונות אולי נשמעת טוב כרעיון, אבל לא יכולה להיות בריאה.

ומנגד צריכים לדעת שכבר משנות ה-90 פורסמו בכתבי עת מדעיים מחקרים שהראו את הקשר בין תזונה לבין תחלואה. ואפילו עוד לפני מעל 100 שנה הוכח שתאים סרטניים רק יכולים להתפתח בתנאים חומציים, והמפתח לבריאות היא לדאוג לאכול מזון שהופך את הגוף ליותר בסיסי, והסוגיה של חומציות ובסיסיות פשוטה ביותר, כי (כמעט) כל מזון צמחי לא מבושל הוא בריא והופך את הגוף לבסיסי יותר, לעומת כל מזון מן החיי הופך את הגוף לחומצי יותר.

המון מחקרים הראו שוב ושוב שהעניין הוא לא בחומרים הרעילים שאנחנו מקבלים ממזון והסביבה, אלא שחומרים רעילים אלה רק יכולים לגרום נזק עם אנחנו צורכים חלבון מן החיי, ועדיין הממסד הרפואי והמדעי התעלם ממחקרים אלה.

ולא, לא היו כלשהם מחקרים נגדיים, כן יש עדיין הטעיה, גם היום, ותאגידי החלב בעולם יודעים שאמנם מוצר חלב מועשר סידן מכניס סידן לגוף, וזה מתפרסם, אבל הם גם יודעים שעוד יותר סידן מופרש, בגלל שהגוף הופך עקב צריכת מוצר החלב המועשר ליותר חומצי, ומידע זאת כמובן לא מתפרסם על ידם.

גם אני עוד הרבה לפני בודהה בורגרס, כמישהו שגדל לתוך משפחה צמחונית אם אבא שתמיד טען שירקות הם הדבר הבריא, הבנתי בתחילת שנות ה-2000 שאכן אבא צדק, ואפילו ספרים שהיו לו בארון ושדפדפתי בהם בתחילת שנות ה-80, כבר טענו שמחלות המערב הם התוצאה של תזונה מבוססת על מוצרים מן החיי, ושאנשים יחלו מתישהו בגלל מה שהם אוכלים. ואכן כך היה, ואמי ז”ל נאלצה להתמודד כ-20 שנה עם מחלת הפרקינסון (כאשר היא צרכה תמיד די הרבה מוצרי חלב), ויתכן גם בגלל מחלתה ניסיתי להבין מה ניתן לעשות.

לא יכולתי לעזור לאמי, גם כי רופאים טענו אחרת בעניין תזונתה, ואפילו אחרי שאחד הביוכימאים התזונתיים הבכירים ביותר בעולם פרסם סיכום המחקרים שנעשו בתחום התזונה (וקרא לספרו מחקר סין, לגמר מומלץ ביותר ועשוי לשכנע אלה שלא מבינים אבל מוכנים לקראו על העניין), אבל גם זה לא שכנע רבים, לפחות לא בשנים הראשונות אחרי הוצאת הספר ב-2004..

והשאלה היא לא האם יש שינוי, והאם הוא איטי, השאלה היא כמה אנשים נפטרו או לא החלימו וגם ימשיכו לסבול כי הממסד הרפואי נשאר עם דעות קדומות ומידע מיושן.

ואני אישי מההתחלה ראיתי את קווי הדמיון בין ענייני תזונה לבין עניינים פוליטיים פה בארץ, כי בשניהם הרוב הגדול לא מתעניין ולא מחפש עובדות ומקבל אמירות סרק, ובשניהם אנשים נפגעים ומתים.

וחובתנו להילחם בזה.

העמוד הבא: דרכי שכנוע